contact

sluiten

Meer weten?

Neem vrijblijvend contact met ons op.

info@flandersopticians.be 015 44 06 40
Focus op een gezond merkenbeleid

Focus op een gezond merkenbeleid

Het begin van een nieuw jaar is een ideaal moment om even stil te staan bij het optimaliseren van je aanbod. De merken die je verkoopt, vormen mee de identiteit en de uitstraling van je winkel. Hoe beter jij weet wat je verkoopt en waarom je het verkoopt, hoe beter je klanten weten waarom ze bij jou kopen.

hero-img

Ken je best sellers en slow movers

Zoveel merken, zoveel referenties en elke dag weer nieuwkomers op de markt. Het is niet evident om het bos door de bomen te blijven zien. Laat je daarom niet leiden door je buikgevoel bij de aankoop van je nieuwe collectie.

Weet wat je verkoopt. Welke merken staan in de top 10? Welke prijssegmenten doen het best in jouw winkel? Wat zijn de merken die dreigen in de schuiven te blijven liggen? Met welke leveranciers kan je echte partnerships uitbouwen, zowel qua service als verkoopondersteuning en advies? Wat is de verdeling man/vrouw/zon/optisch?

Weet waarom je het verkoopt. Bouw verder naar een gezond assortiment, selecteer max 20 collecties waar je verder mee wil evolueren en durf anderen stop te zetten. En vooral, selecteer die stuks die je zelf graag ziet, de verkoop ervan zal dan ook een stuk vlotter gaan! Meten is weten, dus als je weet wat je verkocht hebt, weet je ook wat je kan aankopen!

Maak de schuiven leeg. Zet een plan op om eventuele overstocks op een slimme manier uit te dunnen. Bijvoorbeeld elke maand het ‘koopje van de maand’, bied een goedkope reservebril aan, gratis ravotbril, zonnebril voor kinderen, … zijn hier ideale acties voor.

Ken je klanten

Jij alleen kent je klanten. En dankzij je klantenservice kan je hen nog beter leren kennen. Elke vraag die een klant je stelt, is een opportuniteit om je service en assortiment af te stemmen op zijn noden. Waarschijnlijk kan je je klanten indelen in een aantal. Bepaal per groep wat zij het belangrijkste vinden

Wat vind je klant belangrijk? Bekijk je doorsnee klant. Waarvoor komen zij naar jou winkel? Is dit voor de laatste designers brillen? Een aangepaste bril voor elke activiteit? Of komt men meestal voor die ene bril die voor elke activiteit en elke gelegenheid past? Binnen welk prijssegment vallen de meeste verkopen? Hoe zit het met de zonnebrillen?

Wie is je klant? Bestaat jou cliënteel voornamelijk uit mannen of vrouwen? Komen er regelmatig kinderen? Zie je een stijging in een bepaald leeftijdssegment? Of net een daling in een bepaald segment? Is er een bepaalde categorie die je wil aanspreken?

Stem je assortiment af op het ‘type’ klant van je winkel en de noden die zij hebben. Maak je assortiment bekend bij deze doelgroep.

Er zijn heel wat factoren die het verdere succes van je zaak verder bepalen. Het juiste merkenbeleid, in kwaliteit en kwantiteit, is een absolute must. Bepaal voor jezelf welke merken dit zijn, en dit in de diverse prijssegmenten. Zet je hoofdmerken in de kijker en hou je fans op de hoogte van wat er reilt en zeilt bij hun favoriete merk!

Wat zijn jouw plannen voor dit jaar op vlak van merkbeleid? We horen het graag!

 


Terug naar overzicht

M

eer

tips

hero-img

Verwerf je eigen positie in de markt

lees tip
hero-img

Focus op een gezond merkenbeleid

lees tip
hero-img

Fotoshoot lente/zomer 2019

lees tip

© 2019 Wadsup. All Rights Reserved.