contact

sluiten

Meer weten?

Neem vrijblijvend contact met ons op.

info@flandersopticians.be 015 44 06 40
Verwerf je eigen positie in de markt

Verwerf je eigen positie in de markt

Of het nu ketens zijn, online spelers, eigen winkels van merken of zelfstandige opticiens, ieder heeft zijn eigen positie in de markt. De laatste jaren zijn er veel spelers bijgekomen en dit veroorzaakt verschuivingen. Het is duidelijk voelbaar dat iedereen zijn plaats aan het zoeken is. Ook voor de zelfstandige opticien is het belangrijk om bewust keuzes te maken en zich toe te spitsen op zijn eigen marktsegment.

hero-img

Niet elke consument is jouw klant. Consumenten zijn beter geïnformeerd dan 10 jaar gelden. Zij maken eigen keuzes op basis van hun eigen prioriteiten. Bij de ene klant is dit prijs, bij de andere service of kwaliteit of een uniek aanbod of …. Als opticien is het belangrijk om goed te zijn in alles en uit te blinken in dat element dat jou klanten belangrijk vinden.

We zetten voor jou graag een paar overwegingen op een rijtje.

Uitblinken in prijs of gewoon correcte prijzen? Door de opkomst van ‘discounters’ kan je in de verleiding komen om ook kortingen te geven. Je moet jezelf echter de vraag stellen of de klanten die de laagste prijs zoeken, wel jou klanten zijn. Kan je binnen je eigen kostenstructuur, de kortingen geven die de discounters geven? Misschien kan jij een andere toegevoegde waarde bieden aan de klant, waardoor de prijs niet de belangrijkste factor is. Gebruik kortingen, in dat geval, enkel om bepaalde producten of services gedurende een korte periode doelgericht in de kijker te zetten.

‘Be Unique’. Iedereen is graag uniek en gaat op zoek naar ‘unieke’ producten die iets zeggen over hun persoon. Als zelfstandig opticien kan je hier het onderscheid maken en unieke collecties aanbieden die passen bij de identiteit van jouw klanten. Maak een bewuste keuze in stijl dat aansluit bij je winkel en je klanten. Trek deze stijl door in je marketing, de inrichting van je winkel, jezelf en je personeel…  .  Zorg ervoor dat jij en je personeel dit assortiment goed kennen en kunnen verkopen aan je klanten. Van elke product moet je kort en duidelijk de belangrijkste eigenschappen en troeven kunnen vertellen.

Converteren maar. Iedereen die je winkel binnenkomt is je klant, want deze personen tonen interesse in je aanbod. Hoe zorg je er nu voor dat ze ook daadwerkelijk iets kopen? Maak altijd binnen de 30 seconden contact met een klant zodat hij zich welkom voelt. Spreek ze aan, laat ze alvast plaats nemen en bied hen bijvoorbeeld al een kopje koffie aan. Luister naar je klant: wat zijn zijn behoeften? Bied hen oplossingen aan die hun leven kan vergemakkelijken. Vergeet ook de partner niet. Hij of zij is misschien eens toe aan een oogtest. Een minimale inspanning, voor een maximaal resultaat!

Je bent bijzonder door je unieke vakkennis en kwaliteitsservice. Straal dit uit en praat erover met je klant, zo weet ook je klant hoe bijzonder jij bent.

 


Terug naar overzicht

M

eer

tips

hero-img

Verwerf je eigen positie in de markt

lees tip
hero-img

Focus op een gezond merkenbeleid

lees tip
hero-img

Fotoshoot lente/zomer 2019

lees tip

© 2019 Wadsup. All Rights Reserved.