Sluitingsdagen communiceren: een checklist voor je optiekzaak

Sluitingsdagen communiceren: een checklist voor jouw optiekzaak

2 juni 2023

Ga je even met vakantie, sluit je de winkel voor een lang weekend of ben je even afwezig? Laat je klanten niet voor een gesloten deur staan. Met deze handige checklist hou je jouw klanten via alle kanalen op de hoogte.

Image

Winkel gesloten: best practices

  • Communiceer goed op voorhand. Informeer je klanten op tijd.
  • Zorg ervoor dat je dezelfde boodschap brengt op alle online kanalen.
  • Maak er iets leuks van. Een eenvoudige afwezigheidsboodschap kan, maar ook dit is een goed moment om je creatieve zaak in de kijker te zetten.

Checklist: sluitingsdagen communiceren

Vink onderstaande stappen één voor één af. En je bent 100% zeker dat je klanten niet voor verrassingen komen te staan.

Sociale media

  • Plan één maand, twee weken en de dag voor sluiting een post op je sociale mediakanalen.
  • Pin het bericht van je afwezigheid vanboven op je tijdlijn vast. Zo is dit het eerste wat je klanten te zien krijgen.
    • Bericht vastpinnen bij Facebook:
      • Ga naar het bericht op je pagina.
      • Tik rechtsboven in het bericht op '.'
      • Selecteer 'Vastzetten aan de bovenkant'.
    • Bericht vastpinnen bij Instagram:
      • Ga naar het bericht op je pagina.
      • Klik op de drie puntjes rechtsboven.
      • Selecteer 'vastzetten op je profiel'.
  • Niet vergeten om bij terugkeer de berichten los te maken! Dat doe je op dezelfde manier – alleen selecteer je 'Losmaken van de bovenkant'.

Google Business

  • Pas de openingstijden op je Google Business-pagina aan. Als klanten informatie zoeken via Google, zien ze meteen dat je die periode gesloten bent. Doe je dat niet, dan denken mensen dat de normale openingsuren gelden.

Mailing

  • Stuur een mail naar je klantenbestand met de boodschap dat je er even tussenuit gaat.

In de winkel

  • Informeer je klanten met een leuke postkaart of flyer die je één maand voor je sluiting meegeeft in de winkel.
  • Vergeet ook geen briefje aan de deur te hangen met de datum waarop je terug open gaat!

Nog even een dubbele check

Overloop even of je alleen klanten moet informeren. Misschien heb je ook nog afspraken met vertegenwoordigers ingepland in die periode? Of zijn er leveringen gepland van leveranciers? Breng zeker ook je partners via mail op de hoogte. Zo ben je helemaal gerust.

Ziezo, helemaal klaar voor je welverdiende vakantie! Met opgeladen batterijen zit je focus binnenkort weer helemaal goed.