Focus op marketing voor opticiens

FOCUS OP MARKETING VOOR OPTICIENS

Actua

28 mei 2024

De optieksector is een specifieke sector, ook op het vlak van communicatie en relatie tot de klant. Met zijn eigen opportuniteiten en uitdagingen, nieuwe en oude. Een bril is:

  • tegelijk een mode- en een medisch product
  • een product met een lange levenscyclus
  • in een markt waar klanten minder trouw zijn
  • en de concurrentie altijd maar toeneemt
  • online en offline
  • ...
Image

Dé 9 pijlers van elke cruciale marketingstrategie

Als zelfstandige opticien moet je voortdurend in het oog springen. Alleen de beste monturen en glazen aanbieden is niet genoeg. Je moet jezelf verkopen via alle kanalen – op een slimme, creatieve én doordachte manier. Als je bouwt op deze 9 pijlers, vergroot je de kans op een succesvolle marketingaanpak. En dus ook op een succesvolle toekomst voor jouw optiekzaak.

1. Vertel een sterk visueel verhaal

Je maakt niet alleen indruk met de producten die je verkoopt, maar ook met de verhalen die je vertelt. Een sterk visueel verhaal bindt elke affiche, mailing, folder en online post samen in één herkenbare beeldtaal. Het is het canvas waarop je jouw boodschap creëert.

2. Creatieve sociale media

Je sociale media is een online etalage voor je winkel – én een gemeenschap van (potentiële) klanten. Laat je collecties op een creatieve en onverwachte manier tot leven komen. En speel in op thema’s en momenten die je publiek aanspreken.

3. Consistente online aanwezigheid

Door voortdurend en regelmatig aanwezig te zijn op sociale media – maar ook via online advertenties – blijf je top of mind bij je publiek. Een vast publicatieschema in combinatie met creatieve campagnes toont soliditeit en betrouwbaarheid.

4. Website als verkoopkanaal

Je website is niet zomaar een visitekaartje. Het is een levend platform dat de basis vormt voor al jouw marketing-inspanningen. Een optimale klantenbeleving én een merkidentiteit die perfect bij je winkel past, zijn cruciaal.

5. Webshop voor online omzet

Een webshop geeft je klanten de kans om je collectie online te shoppen – of uit te checken voor ze je winkel bezoeken. Een onmisbare component van elke moderne zaak. Eentje die moet uitblinken in stijl, gebruiksvriendelijkheid én veiligheid.

6. Digitaal en print: één front

Brochures, folders, flyers, affiches… Print marketing is nog springlevend. Door je printcommunicatie te koppelen aan digitale marketing, verhoog je de impact ervan. QR-codes, links, landingspagina’s, … er is véél mogelijk.

7. Data verzamelen (en gebruiken)

Elk contactpunt met je klant levert je een schat aan informatie op. Als je die goed verzamelt, analyseert én gebruikt, communiceer je steeds effectiever met je publiek. En stem je hun klantenreis perfect af op hun verwachtingen.

8. Minder doen, méér bereiken

Door nieuwe technologie – zoals automatisatie – te integreren in je marketing, blijf je voortdurend in contact met je klanten. En het beste: je hoeft er zelf weinig voor te doen. Ook je webshop kan je quasi automatiseren. Véél impact voor weinig moeite.

9. Continu bijsturen en bijleren

De communicatiewereld staat niet stil. Hou je vinger aan de pols, probeer nieuwe ontwikkelingen uit, integreer innovaties in jouw aanpak. Laat je bijstaan door ervaren experts. Zodat jouw winkel de volle focus blijft krijgen, ook in de toekomst.

Lees het eyeline artikel

Flanders Opticians: groeimotor voor opticiens

Flanders Opticians houdt de vinger aan de pols – zodat jij dat niet hoeft te doen. We ontwikkelen innovatieve marketingservices met impact. Helder, efficiënt én betaalbaar. Wij stellen het marketingpakket samen dat elke optiekzaak – groot of klein – doet groeien.

Ontdek onze services en boost jouw optiekzaak de toekomst in. www.flandersopticians.be/services

Maak een afspraak

Andere manieren om ons te zien